fbpx

Chcete se dozvědět víc? Zavolejte nám: +420 792 323 220

Blog

Nejděsivější programovací chyby v historii


4 minuty čtení

První programovací jazyk byl vytvořen v 50. letech. Postupem času se objevily pokročilejší programovací prostředí a začaly se rozvíjet nové technologie. Nebýt programování, nemohli bychom zkoumat vesmír nebo se dokonce připojit k internetu. Na druhou stranu však byly zaznamenány případy, kdy chybný kód způsobil katastrofu významných rozměrů. Čtěte dále!

Chyba tisíciletí - apokalypsa způsobená počítačem

Málokdo to ví, ale s programováním je spojeno několik opravdu neveselých příběhů. Za zmínku rozhodně stojí chyba tisíciletí - Y2K byla počítačová chyba, která mohla způsobit problémy při práci s daty po 31. prosinci 1999. Když se v 60. až 80. letech minulého století psaly složité počítačové programy, používali výpočetní inženýři pro letopočet dvoumístný kód. Číslo „19" bylo vynecháno. Namísto data 1970 tak bylo napsáno 70. Inženýři datum zkrátili, protože ukládání dat v počítači bylo nákladné a zabíralo mnoho místa. S blížícím se rokem 2000 si programátoři uvědomili, že počítače nemusí interpretovat 00 jako 2000, ale jako 1900. Činnosti, které se programovaly na denní nebo roční bázi, by byly poškozeny nebo chybně interpretovány. Skutečnost, že počítačové systémy nedokázaly správně rozlišovat data, mohla způsobit kolaps celosvětové infrastruktury v různých odvětvích, od bankovnictví až po leteckou dopravu. Problémů bylo nakonec velmi málo, ale na boj s tímto nedostatkem byly vynaloženy miliardy dolarů.

Therac-25 - skutečný hororový příběh

 Chyby v počítačem řízených přístrojích pro radioterapii vyvolaly v 80. letech masovou hysterii. Therac-25, jeden z těchto strojů, měl několik závažných chyb v kódu. V důsledku toho byli pacienti masivně ozařováni, což mělo za následek smrt nebo těžká zranění. Zajímavé je, že tento příklad s přístrojem Therac-25 se stále používá jako ilustrace toho, co se může pokazit ve společnosti, která je silně závislá na technologiích.

Mariner 1 - chyba za 20 milionů dolarů

Lidé odjakživa vzhlíželi k noční obloze a snili o vesmíru. Jakmile technologie dosáhla patřičné úrovně, rozhodla se NASA zkusit prozkoumat Venuši. V roce 1962 byla postavena raketa Mariner 1, která stála téměř 20 milionů dolarů (v té době to byla obrovská částka). Jejím cílem bylo prozkoumat, analyzovat novou planetu a v případě potřeby provést sebedestrukci. Mise bohužel selhala kvůli jednoduché chybě v kódu.

Krátce po startu se Mariner 1 vychýlil z kurzu. Chybná aplikace naváděcích povelů znemožnila řízení a raketa musela být zničena systémem letové bezpečnosti. Chyby byly brzy vypátrány v důsledku vynechání symbolu ve tvaru pomlčky v jednom ze znaků naváděcího programu. Média později chybu popsala jako „nejdražší pomlčku v historii".

Chyba, která odstartovala „zombie apokalypsu“.

V roce 2003 kvůli chybám v lékařském softwaru falešně zemřelo téměř 9000 lidí. Nemocnice v Michiganu začala kvůli chybě v kódu posílat svým pacientům falešná oznámení úmrtí. Tato oznámení dostávaly i jejich rodiny, což způsobilo obrovský zmatek. Nakonec nikdo nezemřel a příběh skončil šťastně.

Dobrý vývojář se kódování nebojí!

K chybám v kódování dochází téměř každý den. Většina z nich je však celkem neškodná - jako například slavný virus hry World of Warcraft, který zabíjel postavy hráčů, protože se nakazily debuffem přenášeným mezi postavami v blízkosti. Jiné mohou způsobit vážné následky - proto jsou přesnost, pohotovost, trpělivost a schopnost zvládat chyby základními vlastnostmi vývojáře. Na světě neexistuje programátor, který by neudělal chybu - je nezbytné se učit, vyvozovat závěry a neustále rozšiřovat své znalosti.


Předchozí Další

User Rating: 4 / 5

Hodnocení článku

Programowanie dla dzieci Scratch
Blog

Programování ve Scratch - vyplatí se to?

Výuka programování je vynikající způsob, jak rozvíjet analytické schopnosti dětí. Pro budoucí kariéru našich dětí má zásadní význam. V...

Číst
Jak probíhaly naše workshopy programování pro děti a teenagery
Blog

Jak probíhaly naše workshopy programování pro děti a teenagery

Programování nemusí být nuda. V rámci našich workshopů jsme dětem ukázali, že programování může být velká zábava a hlavně velký přínos...

Číst